woensdag 29 juli 2009

Lommerd

Ik was 22 jaar en al 2 jaar moeder van mijn zoon toen ik mijn vader weer eens tegen kwam. Ik had hem al een paar jaar niet gezien. En vond het eigenlijk wel weer leuk want ondertussen was hij weer vader geworden en ik had dus een zusje van toen 4 jaar.
Mijn vader is altijd een echte venter geweest, en zag overal handel in. Had hij geen geld dan ging hij naar de lommerd.
Zo ook toen, alleen hij had geen goederen om te brengen en vroeg of ik voor hem goud te leen had. Ik had wel eens gehoord van de lommerd, maar nooit geweten dat je zo 'makelijk' aan geld kon komen... Had ik het maar nooit geweten.....

Toen hij zijn geld weer had om het goud op te halen, heb ik het er weer in gebracht. en weer eens opgehaald, en weer gebracht en nu zit het al een flink aantal jaren in het huis van bewaring....
Zoooo zonde. Twee keer per jaar moet je het verlengen, dat kost je alleen de rente, dat is niet eens zo heel veel. En ondertussen heb ik het van de 800 euro terug kunnen brengen naar de 560 euro. En vandaag kwam ik er achter dat je ook meer kunt aflossen ipv het hele bedrag te moeten af lossen. Het zijn 3 briefjes, van 110, van 220 en een van 230. Vandaag was de laatste dag dat ik de rente kon betalen. Doe ik dat niet gaat het naar de veiling en ben ik het kwijt. En dat wil ik niet. Ik heb nu en de rente betaald en 40 euro afgelost. Het zijn kleine bedragen, maar dat lukt me beter dan eerst het bedrag te sparen, en dan het goud op te halen.

En ik kan niet wachten tot ik alles weer in huis heb, en dan zal ik er noooooooooooooooit meer een voet door de deur zetten. Nooit meer!!!!!

Ook al heb ik hetzelf gedaan, vind het toch heel jammer dat ik dit mee heb gekregen. Mijn zoon mag absoluut niet lenen. Ik ben heel streng voor hem, strenger dan voor mij zelf. Hopelijk doe ik er goed aan ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten