dinsdag 23 augustus 2011

verandering van spijs doet eten

Ik ben al jaren te zwaar. Vroeger toen ik nog klein was hadden ze me al op dieet gezet, en heb mede daardoor een eetstoornis ontwikkeld. Terwijl ik gewoon een stevig postuurtje had, wat ik nu terug zie bij Vera. Zij is echt een kopietje van mij kwa lichaam. Gewoon stevige armpjes en beentjes, bol buikkie en lekkere wangetjes. Maar ze is niet te dik. Ik was toen ik klein was ook niet te dik als ik teurg kijk naar fotos, maar door het dieeten zijn er steeds meer kilos aan gekomen. klinkt raar maar het is zo. Door het dieeten gooi je je stofwisseling in de war. En daarbij komt het emotionle eten erbij, en gewoon de strijd met kilos en alles wat erbij hoort. Ik heb een periode 50 kilo gewogen, maar voelde me vreselijk dik en onzeker. Nu ben ik over de 100 en voel me niet slank, maar ook niet heel dik, raar is dat. Ik weet wel dat ik slanker wil zijn voor mijn gezondheid. Maar zodra het woordje lijnen in me woordenboek komt, denk ik de hele dag aan eten. Dus lijn ik niet meer. Maar ik ontbijtte ook niet. 7 Jaar geleden ben ik eens bij een dieetist geweest en was binnen 4 maanden naar de 80 kilo gegaan, gewoon door normaal te eten. Door omstandigheden heb ik die regel verbroken, en zitten de kilos er weer aan. Nu is de tijd aangebroken om weer 'normaal' te eten. ik zit sinds kort weer aan het ontbijt, moet daar wel erg aan wennen, maar merk dat ik me er goed bij voel en dat ik aan het afvallen ben.

ik heb een boek gekocht van Karine Hoenderdos: puur*gezond!slank in 8 stappen.
Het is geen dieet, het is een verandering van je eetgewoonte. En ik ben echt wel enthousiast. Het gaat erom dat je in ieder geval 3 keer per dag eet en 3 tot 4 tussendoortjes eet. En geen dingen eet waarvan je de ingredienten niet kent. Dus zo puur mogenlijk. Maar wat lekker zeg. de recepten zijn echt lekker, en zonder zakjes, maar gewoon je eigen kruiden, mjammie. Ja echt een aanrader, ben er blij mee.
Mijn ontbijt bestaat nu uit yoghurt van de turk, die zit in zo een emmer en is dikker van structuur, met noten, beetje havermout en honing. Echt lekker hoor.

En het avondeten bestaat uit o.a. meer groenten en zonder zakjes.
Zo heb ik laatst chili con carne gemaakt met het recept van mijn nichtje:

gehakt rullen
knoflook, uitje erbij
paprika in stukjes erbij
champignons in plakjes erbij
tomaatje in stukjes erbij
peper, zout, pakje safraan, klein blikje tomatenpuree erbij
chilisaus,
grote blik bruine bonen en kleine blik kidneybonen

naar smaak doe je de kruides erbij en dan lekekr met rijst of wat je zelf wilt.

echt heerlijk

1 opmerking:

  1. Ziet er lekker uit hoor meis, veel succes ermee!! Het recept van de aalbessenjam is heel simpel. Je doet 1250 gram aalbessen met een pak speciaal geleisuiker van Van Gilse. Dat zijn de pakken van 500 gram, en dan de aanwijzingen op de verpakking volgen. Nog lekkerder is 750 gram aardbeien en 500 gram aalbessen mixen. Zelf bedacht, maar superlekker!!

    BeantwoordenVerwijderen