dinsdag 8 september 2009

Appeltaart

Hmmmmm heerlijk, taart. Ik houd echt van taart, en eigenlijk het liefst met slagroom. Ik heb dan ook een toefje slagroom naast mijn heerlijke zelfgemaakte appelpunt gedaan, die ik zelf met mijn peutermeisje heb gemaakt. Ze vind het altijd heerlijk om samen te keuvelen met mama in de keuken. Uiteraard is alles kinderproof ;-)

Het recept:

125 gr boter, ik gebruik echte boter gewoon van een b-merk
125 gr suiker
1 ei
1 zakje vanille suiker
250 gr zelfrijsend bakmeel, ik heb die van de euroshopper van de AH

Alles mengen in een kom, de boter doe ik vaak even in de magnetron om hem te smelten, pas op het kan loeiheet worden.
Als het een mooie bol is geworden doe je het in een springvorm en met de bolle kant van een eetlepel druk je het mooi aan met een beetje een opstaand randje.

Voor de vulling neem je:
1 kilo appels, ik had laatst toevallig elstars, en die rasp je om het klokhuis heen.
Dat meng je naar eigen smaak met suiker of bastardsuiker, kaneel en eventueel een flinke handvolle gewelde rozijntjes. Ik heb altijd een grote zak staan die ook van de euroshopper is.
Als je alles goed gemengd hebt, dan doe je dit op het deeg en druk je het aan.

Voor de topping heb je nodig:
100 gram roomboter
100 gram suiker
zakje vanille suiker
200 gram bloem.

Dit meng je tot kruimige krummels ;-) en verkrummel je over de taart.
Ondertussen heb je je oven voorverwarmd en doe je hem voor 60 minuten in de oven op 175 graden. Dan check je of hij gaar is door met een breinaald of een sateprikker in de taarte te prikken, en als hij er schoon uitkomt dan is hij gaar, als er nog wat nat deeg aan zit moet hij nog even, maar dat moet je zelf een beetje kunnen inschatten.

zelf heb ik een combi, dus dan gaat het weer anders: 110temp voor 60 min. en dan nog zo een 40 min. op 120temp.
Smul smakelijk ;-)

Dit recept heb ik van een oudere mevrouw gekregen, en ik ben er erg blij mee. Zelfs mijn oudere zus vind hem heerlijk, en zij is best kieskeurig. Zij kan zelf heerlijk koken. En ik ben dan ook best een beetje trots. En je huis ruikt heerlijk...
Tineke, laat je weten hoe hij smaakte?

2 opmerkingen:

  1. Hi Jensam,

    Jazeker, wat dacht jij dan! Alles ligt klaar, ik ga hem morgenvroeg voor de werkmeneren maken. Als ik het recept zo lees denk ik zomaar dat ze heel blij met je zullen zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen