zaterdag 16 april 2011

Intressant boek en boodschappen

Gisteren heb ik het boek succes, adviezen voor een financieel onbezorgd leven van Annemarie van Gaal in een ruk uit gelezen. Het is inspirerend, vol tips en gewoon lekker om te lezen. Een eye-opener. Op de laatste bladzijde schreef ze dat ze het leuk vond om haar te vertellen hoe het met je gaat en of het boek je hebt geholpen. Dat heb ik gedaan, en ik kreeg vrijwel meteen een heel positief en inspirerend hart onder de riem stukje terug. Wat ontzettend tof.

Ik heb vandaag boodschappen gedaan. Ik wil onszelf een weekbudget geven van 100 euro per week. We zijn met vijven, waarvan een in de luiers. 100 euro is best veel. Maar ik wil eerst weer even wat orde scheppen. Als ik hiervan geld over houd dan zet ik dat weer apart.
Ik doe mijn boodschappen bij de
lidl en de AH. Dat heb ik altijd gedaan, maar de laatste tijd ging ik alleen maar naar de AH. En ook al zijn er veel dingen goedkoper dan de lidl, zoals als boter, melk en ook koekjes, is het brood best duur bij de AH. Nee ik ga geen brood eten van 30 cent. Ik vind dat echt niet lekker. En binnen een dag is het oud. Je kunt dat wel heel goed gebruiken voor wentelteefjes* ;-). Bij de AH kost pain de Madeleine 2 euro en bij de lidl bruintijger 1 euro. Wij eten 1 brood in de 2 dagen. als je dat op jaarbasis berekent ben ik bij de AH ruim 180 euro kwijt en bij de lidl ruim 90 euro. Dat is toch weer een winst van 90 euro.
Zo kun je natuurlijk naar alles wat je eet en koopt vergelijkingen maken. Al zijn het kleine bedragen, samen word het toch een heel groot bedrag wat je kunt besparen. Je kunt ook kijken in kilogram. Zo heb ik vandaag kaneel gekocht. ik keek naar die kleine cijfertjes die in kiloprijs staan. Het scheelde nogal. Van silvo kost het per kilogram € 75,- maar liefst. van AH eigen merk € 17,50 per kilo, en van Euroshopper merk kost het € 7,50 per kilo. dat is een verschil van € 62,50 per kilo. En kaneel, is kaneel toch? Ik ga even een uurtje aan mijn administratie werken. Ook hier geld: alle kleine beetjes helpen. O,ja. Ik heb besloten om voor de koopzegeltjes te gaan van de AH. En van dat geld weet ik nog niet wat ik ermee doe, maar genoeg ideeen ervoor: voor de dure sinterklaas en kersttijd, voor leuke uitjes met de kinderen, voor als een van ons jarig is of gewoon, om weg te sparen als er eens iets stuk gaat.

* recept voor wentelteefjes brood, het liefst zonder korst. wit of bruin maakt niet uit, wat je lekker vind.
ik doe op gevoel melk, eieren en kaneel door elkaar klutsen.
je zou aan kunnen houden: 250 cc melk, 1 ei en een theelepel kaneel
dan doe je het sneetje brood onder dompelen, en bakken in de koekepan om en om in een beetje boter.
op een bordje leggen en dan donkerbruine suiker erover strooien. zoooo lekker, en die meiden van mij smullen er ook van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten