donderdag 14 april 2011

Schuld/ schuldige

WAT???? Zoveel.... was de reactie van mijn vriendin die ik weleens vaker heb verteld van mijn administratieperikelen. Maar schijnbaar had ik niet hard genoeg geroepen dat ik graag hulp wou, want nu drong het pas tot haar door, en heeft ze me een schop onder mijn kont gegeven. Hulp van manlief???? Was dah??? Nee hij stopt zijn kop nog dieper in het zand dan dat ik doe. Deze zware last draag ik op mijn schouders. Ja, ik heb het zelf ook gecreëerd, maar manlief wist dit ook, en heb vaak genoeg om hulp aan hem gevraagd. Hmmm, is alles wat je te horen krijgt. En eigenlijk vind ik dat ook hij verantwoordelijk is. Je hoort het toch samen te doen? Daar heb je toch een relatie voor? Enniewee, dit is eigenlijk niet het onderwerp waarover ik wil schrijven, maar over het onderwerp: administratie. In mijn kast staan een heleboel mappen met tabs: map huis: nuon, huur en contract van de woning, etc. map verzekeringen: ziekenfonds, rvs, etc. map moppie: school, zwemles, etc. map zoonlief: school, contract en loonstrookjes werk, mobile contract, etc. map man: werk, loonstrookjes, uren, pensioen, etc. en ga zo maar door. Dát staat allemaal keurig in de kast. Moet wel bekennen dat het jaren heeft geduurt voordat ik dat heb gedaan. Het werkt prima, en nu doe ik dat al jaren zo. Dan heb ik een mand.... en die puilt uit met binnenkomende post. Die post blijft vaak dicht. Het antwoord waarom ik dat doe... geen idee. Daar moet ik me nu ook niet meer mee bezig houden, ik wil nu voor eens en voor altijd weer ruimte en orde in mijn administratie. Ik kijk vaak op consuminderblogs, en de site van nibud en boeken van Marieke Henselmans heb ik gelezen. Maar nergens lees je over de angst waar je mee zit, en hoe je die kan overwinnen. Het is zoooo belangrijk voor mij dat ik iemand heb waar ik het mee kan delen, die niet bevooroordeeld is en dat diegene me een schop onder mijn kont kan geven in de goede richting. En dat heb ik nu dankzij mijn lieve vriendinnetje. Van haar moest ik een paar instanties bellen om een betalingsregeling te treffen. En ik ben nog niet helemaal klaar, maar het gaat de goede richting op. En ik hoop voor degene die toevallig hier mee leest, en ook een puinhoop van zijn administratie en financien heeft gemaakt: het geeft niet, maar maak nu van die hele stapel post stapeltjes van soort bij soort. Als je de financien ervoor hebt, betaal wat je moet betalen, zoniet, bel en probeer wat af te spreken. Het gaat namelijk niet vanzelf weg. En het blijft altijd in je hoofd spoken, bewust aldaniet onbewust, en het maakt je moe. Het vreet je op. Denk er eens aan hoe het zal voelen als je alles weer op orde hebt en dat je geen zorgen hebt. Maak eens een lijst van al je inkomsten en al je uitgaven per maand, kijk gewoon je afschriften na van het afgelopen jaar, dan krijg je inzicht. Trek je uitgaven af van je inkomsten, en als je niks overhoud, dan heb je een probleem. Scrap dan eens wat abonnementen, kijk of je je verzekering ergens kan onder brengen wat goedkoper is. Harry Schuurs is een prima assurantiekantoor die je hierbij prima kan helpen. Zo had ik ooit eens een autoverzekering bij de RVS, 70 euro per maand! Toen ik bij Harry kwam ( ik ken hem persoonlijk niet hoor ;-)), kwam ik bij klaverblad verzekeringen, toen betaalde ik 13 euro per maand :-0. Dat scheelt op jaar basis: 684 euro. En zo kun je dus al je uitgavens eens nakijken. En als je dan nog steeds minder binnen krijgt dan dat je uitgeeft, zul je toch een andere baan of een bijbaantje moeten nemen. Anders red je het niet. Maar waar een wil is is een weg. Je hoeft niet iemand anders de schuld te geven, zoals ik graag mijn man de schuld geef ;-) alle energie komt vanuit jezelf, dus hup aan de slag. Ook jij kan het, er zijn al vele je voor gegaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten