zaterdag 1 augustus 2009

Administratie bijwerken loont

Ik kan.... heel netjes zijn in mn administratie. Maar ook niet... Dan groeit er een behoorlijke stapel en dan krijg ik een knoop in mn maag als ik ernaar kijk of aan denk. Het is een rare afwijking, een maffe tik. En als ik ineens weer een ingeving krijg dan ga ik goed. Dan vraag ik me altijd af waarom ik me zo druk heb gemaakt. Vind ik mezelf zo dom dat ik het zover heb laten komen. Het zou me een hoop geld schelen als ik het gewoon eens bij houd. Want als er rekeningen blijven liggen, komen er aanmaningen. En als die niet betaald worden dan volgen er incasso kosten, en als dat niet betaald word dan komen er deurwaardes, en die kosten ook geld.
En vaak is een telefoontje genoeg om of een regeling te treffen of een betaalafspraak te maken.

Zo had ik heel dom op mijn vorige auto de APK laten verlopen. Ik had geen geld, en wilde er niet voor lenen. Uit eindelijk heeft het me veel meer gekost. Namelijk 90 euro. Omdat je dan ongekeurd rondrijdt. In Januari had ik mn auto in de prak gereden. Heel jammer, maar gelukkig zijn we er goed vanaf gekomen. Mijn moeder stond meteen klaar met een nieuwe (oude) auto, en dat vind ik heel tof van haar. Een auto heb ik om verschillende redenen gewoon nodig. Al had ik me al bij de situatie neergelegd.
enniewee, ik had mn inelkaargevouwen auto bij de dealer gebracht, en kreeg na de overschrijving van de nieuwe, de auto mee. Ik heb meteen de verzekering overgezet, en ging ervan uit dat mn oude auto meteen van mijn naam afgeschreven zou worden... Niet dus.
Ik kreeg nog een bon van 90 euro omdat de keuring was verkopen, en trok aan de bel bij het cjib. Daar vertelde ze me dat mijn oude auto nog op mijn naam stond. En dat ik zelfs nog een rekening van 380 euro kon verwachten omdat hij niet verzekerd was. WAT???? Ik heb hem toch ingeleverd. Jawel, maar vraag dan AUB om de vrijwaringsbewijs. Doordat ik de auto ingeleverd had, dacht ik ook dat de rekening van de motorrijvoertuigbelasting langs elkaar heen was gegaan, dus niet betaald, en vervolgens wel weer een rekening mét boete gekregen. Voor een auto waar ik niet meer in reed. Dus ik opgebeld naar de daeler, en .............. hij was het vergeten.... wat een l*l. En het leuke is, hij is een vriend van mijn zus. Dus je moet het ook leuk houden.....
De rekening van de verzekering heeft hij betaald. Gelukkig, maar de 90 euro van de apk was voor mijn kant, want dan had ik gewoon de keuring moeten laten doen. Die bon had ik op het randje betaald. Dat was in mei. Verleden week kreeg ik een na-boete: 78 euro. HUH?! Ik heb mezelf een schop onder mijn kont gegeven en opgebeld. Ik ben namelijk niet zo goed in bellen. Het zweet staat dan in mn handen. Een aardige mevrouw vertelde me dat er vorige maand een narekeing was geweest van 22,50 boven op de 90 euro. Die heb echter nooit gehad, en dat vertelde ik dan ook. En doordat die die niet was betaald werd het verhoogt naar 78 euro in totaal. Daar kunnen we bijna een week van eten! Ze ging het uitzoeken zei ze. Maar als ik nog niets gehoord had voor het verstrijken van de betaaldatum moest ik het alsnog betalen, en mocht het onterecht zijn dan kreeg ik het terug. Dus ik heb gewacht. En het wachten en het belletje heeft zijn vruchten afgeworpen want ik kreeg gisteren een brief waarin staat dat het ongedaan is gemaakt. Ben ik erg blij mee.

Moraal van het verhaal: en geheugensteuntje voor mezelf: knijp je billen bij mekaar, geef er een flinke schop onder en pak die stapel administratie. Maak alle ongeopende post open. Leg eerst alle dingen bijelkaar. Dus huur bij huur, verzekering bij verzekering, brieven bij brieven enz. enz. Gooi alle rommel meteen weg. Ook alle post die je prachtige leningen beloven, want die zijn er niet. Als je niet kunt sparen, kun je ook geen geleend geld terug betalen.
Werk je post per stapeltje af, en leg alles goed op datum. Zodat je een goed inzicht krijgt wat je nog moet betalen, kom je er niet uit, bel ze op. Leg uit dat je er een puinhoop van heb gemaakt, en dat je het wilt rechtbreien. Ze zijn heus wel voor rede vatbaar.
Als je alles hebt geordend, dan heb je een goed inzicht wat je nog moet betalen. Echt, je komt er wel. Dieper dan dit niet kun je nu niet meer, want je gaat ermee aan de slag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten