woensdag 26 augustus 2009

Lekker druk

Tjonge zeg, wat een drukte. Zowel in mn hoofd als in het dagelijks leven. Ik heb visiueel de poorten weer geopend voor mijn werkzaamheden. Ik heb het met mijn man besproken dat ik weer aan het werk wil en ook noodzakelijk is, want er gaat meer uit dan in. En ik zal dus in de avond uren werken wanner de kinderen op bed liggen en hij thuis is, en zal dan niet altijd kunnen overwerken. En prompt word ik weer gebeld door nieuwe klanten. Dat is erg fijn.

Maandag weer terapy gehad en dat was best heftig. Je gaat als het ware terug in de tijd voor 3 kwartier lang en het moet over een gebeurtenis gaan. Ik ben er achter gekomen dat er meer details zijn dan dat ik dacht. En er is dan ook menig traantje weer even komen stromen, maar ik moet zeggen, het lucht mij erg op. Ook dat is fijn.

En gisteren had ik weer cursus over de financieen. Heel 'leuk' om te zien is dat we allemaal heel verschillend zijn, andere achtergronden hebben, maar toch heel veel gemeen hebben. Brievenbusvrees..... Dat vertelde een vrouw, en werd door vele beaamd. Zijn dacht dat ze in haar eentje was, en voor haar heel 'fijn' te ondekken dat ze niet alleen stond.
Ikzelf heb brievenopenmaakvrees. Zou een leuk woord zijn voor galgje ;-)
Het is steeds minder hoor. Ik maak nu iets sneller mijn post open. Maar voor het nuon net weer even te laat :-( komen er toch weer kosten bovenop. En ook op de tandartskosten.... Ooooooo wat voel ik me dan weer dom.... Eniewee, het gaat de betere kant op. Dat is een feit. Nu nog mn post helemaal op tijd open maken en dan hebben we weer een actie overwonnen.

Van de week heb ik zelf pizza gemaakt. Dat maak ik altijd zelf op een pizza van de AH van excellent na, want die zijn ook erg lekker. Maar over het allegemeen maak ik ze zelf. Ook het deeg.
Voor degene die nog nooit zelf een pizza heeft gemaakt, en toch eens wil proberen, en de centen in zn zak wil steken die je normaal betaald als je kant en klaar haalt, of besteld, volgt hier het recept:

pizzadeeg:
3 kopjes bloem
1 kopje water
ongeveer 7 gram gist
scheutje olijfolie

Alles lekker kneden in een kom, en als het te droog is een beetje water, en de waterig een beetje bloem toevoegen.
Als het een lekker bol is doe je er een theedoek overheen en zet het warm weg. met mooi weer in de zon bijvoorbeeld, en anders bij de kachel, niet op de kachel ;-)
Dit laat je een uur rijzen. Ondertussen kun je je saus maken. Die ga ik zo omschrijven.
Na een uur kneed je het weer lekker door, en kun je er eventueel kruiden doordoen wat je lekker vind. Ik doe er oregano doorheen. Je kunt er een grote plaat pizza van uitrollen als je daar een oven voor heb, maar ik heb een kleine combimagnetron en doe dus twee gewone ronde pizza's van uitrollen. leg er voor een kwartier tot een halfuur nog even een theedoek overheen om het na te rijzen.
Na de rijstijd, doe je de saus eroverheen, en dan kun je er vanalles op doen wat je wilt. Wij doen altijd in dezelfde volgorde: plakjes ham of salami of beide, juliene gesneden courgette, in plakjes champignons, doorde helft gesneden groene olijven, ringuien, geraspte kaas, en wat pizzakruiden. Dan voor een half uurtje in de oven. Ik heb een combi en doe hem op 12 temp. Ik denk zo een 180 tot 200 graden voor een heteluchtoven, maar dat moet je uit proberen.

De saus:

blikje gepelde tomaten
een ui in snipper
knoflookteentje geperst
dan overgebleven groenten zoals een beetje worteltjes, sperciboontjes, etc.
pizzakruiden naar smaak, maastal 2 theelepels
schepje suiker
eventueel wat zoete ketjap

De gesnipperde ui bak je glazig aan in een koekepan in een beetje olijfolie, dan de knoflook erbij.
De gepelde tomaten pureer je samen met de overgebleven groente. En dit doe je bij de uien, even lekker prutelen met de pizzakruiden tot de gewenste dikte. Schepje suiker en eventueel een klein scheutje zoete ketjap. Je kunt ook eventueel een blikje tomatenpuree erbij doen.

En je hebt een heeeeeerlijk pizza voor een paar centen!! Eet smullend!!

1 opmerking:

  1. Bedankt voor je lekkere receptje. Ik ga het van de week zeker een keer proberen! Mooie naam gaf je je buurvrouw. Zuurvrouw! Ik moest er wel een beetje om glimlachen.... dat mag wel toch?

    BeantwoordenVerwijderen